Macskaleukózis - az ezerarcú betegség

A betegség kórokozója a feline leukemia virus (FeLV). A fertőződés főleg nyállal, verekedés során szerzett harapott seben keresztül következik be. A legveszélyeztetebbek a szabadba kijáró, verekedő kandúrok.

A betegség lefolyása változatos, sokféle formában jelentkezik. A vírus alapvetően a nyirokcsomók daganatos megnagyobbodását okozza, illetve a csontvelő károsodás miatt vérszegénység és immungyengeség is fellép. A vezető tüneteket láz, lesoványodás, fénytelen szőrzet, másodlagos fertőzések és az általános állapot romlása kíséri. Jellemző a vesék daganatos elváltozása is. A permanens ínygyulladás mindenképp gyanút keltő. Biztos diagnózishoz vérvizsgálattal juthatunk.

Milyen esetekben érdemes elvégezni a szűrővizsgálatot?

• ha beteg a macska
  • ha új macska kerül a házhoz
  • talált/ kóbor állat
  • érintkezés fertőzött/ ismeretlen státuszú macskával
  • ha együtt él a macska fertőzött egyeddel
  • kijáró, nem ivartalanított macska
  • többmacskás háztartás
  • védőoltás előtt

A betegség sokáig lappanghat, akár több éve fertőzött állatok is tünetmentesen hordozhatják, ám egyszer csak a vírus aktiválódik. A fertőzött macskák gyógyíthatatlanok, de az esetek egy részében megfelelő kezeléssel jelentősen meghosszabbítható az életük. A kórjóslat kedvezőtlen, a betegség lefolyása fatális.

Jó hír viszont hogy a fertőzés megelőzhető vakcinázással. Ma már hatékony védőoltás áll rendelkezésre. A védőoltást az első évben kétszer, majd évente egyszer kell beadni, a még nem fertőződött állatoknak.

A szűrővizsgálatot egy csepp vérből, ELISA-teszttel háznál is el tudom végezni, az eredmény 10 perc alatt rendelkezésre áll.

© A jelen honlapon található valamennyi tartalom és megjelenés, grafikai ábrázolás dr. Kopecsnik Miklós kizárólagos szellemi tulajdonát képezi. Tilos ezen információk bármely formában vagy módon történő írásbeli engedély nélküli felhasználása.